Veel gestelde vragen

Waarom moet ik betalen voor het ophalen van huishoudelijk grofvuil?
A: De ervaring elders leert dat betaald grofvuil ertoe leidt dat er meer inwoners zelf hun afval naar de milieustraat brengen. Dat is goed omdat op de Stadswerf het afval optimaal kan worden gescheiden (29 afvalstromen) en daarna gerecycled.

Na de fusie van Spijkenisse en Bernisse moesten alle regeling binnen twee jaar hetzelfde zijn. In Bernisse moesten bewoners al betalen voor grofvuil, in Spijkenisse was in 2016 nog gratis. Tegen de achtergrond zoals die hierboven is geschetst, is besloten om grofvuil per 1 januari 2017 alleen maar tegen betaling op te halen.

Bovendien is het ophalen van grofvuil een dure service, waarvan niet iedereen gebruik maakt, maar waaraan wel door iedereen werd meebetaald.

Wat kost het ophalen van grof huishoudelijk afval?

A: We brengen minimaal 1 m3 (kubieke meter) in rekening. De eerste m3 kost € 22,00 voor elke extra m3 wordt € 6,25 in rekening gebracht. Maximaal mag er 5 m3 worden aangemeld. Die tarieven werden al gehanteerd in voormalig Bernisse. In Spijkenisse / Hekelingen was de eerste kuub gratis, maar voor elke kuub extra moest € 75,30 worden betaald.

Is er een gratis alternatief voor het ophalen van grofvuil?
A: Inwoners van Nissewaard krijgen bij de aanslag gemeentelijke heffingen een Recyclepas. Daarmee kunnen ze zes dagen per week hun huishoudelijk grofvuil kwijt op de Stadswerf . Bruikbare spullen kunt u ook laten ophalen door de kringloopwinkels of ze daar afgeven. Op De Stadswerf is overigens ook een kringloopdepot.

Hoe laat moet het afval buiten staan?
A: Op de ophaaldag ’s ochtends om 7.30 uur.
Let op: als u het de avond ervoor al buiten zet, loopt u kans op een bekeuring.

Kan ik grofvuil alleen digitaal melden?
A: Het hele systeem is ingericht op digitaal bestellen en betalen. Dat werkt ook het snelst. Daarnaast is er een mogelijkheid om bij de receptie van Reinis een melding te doen. De factuur moet dan op kantoor van Reinis worden betaald, waarbij dan gelijk een datum wordt afgesproken wanneer het grofvuil wordt opgehaald.

Wanneer wordt het grofvuil opgehaald?
A: In principe wordt grofvuil na de dag van betaling binnen twee werkdagen opgehaald. Dat is altijd op een maandag, woensdag of vrijdag. We kunnen helaas geen tijdstip aangeven. Dat is afhankelijk van het aantal meldingen en de route.

Wat gebeurt er als anderen afval bij mijn grofvuil leggen?
A: Reinis neemt alleen spullen mee die zijn aangemeld en waarvoor is betaald. De rest blijft liggen. Reinis maakt een melding bij de milieupolitie.

Wat moet ik doen als er vuil wordt bijgeplaatst?
A: Als u weet wie het heeft gedaan, kunt u de bijplaatsers aanspreken. Als ze het afval niet weghalen, kunt u dat melden bij de milieupolitie. Die stelt dan een onderzoek in naar de daders. Zij lopen het risico een fikse boete te krijgen en de kosten van het opruimen te moeten betalen.

Moet ik betalen voor afval dat wordt bijgeplaatst?
A: Dat zou oneerlijk zijn. Er wordt alleen een factuur gestuurd als het aannemelijk is dat u zelf te weinig kubieke meters heeft aangegeven bij de melding.

Hoeveel is een kubieke meter?
A: Een kubieke meter is de inhoud van een 1 meter x 1 meter x 1 meter. We vragen u een inschatting te maken. We brengen altijd minimaal 1 kubieke meter in rekening. Maximaal mag er 5 kuub worden aangeboden per afspraak.
Als ik het niet kan betalen, wat dan?
Dan heeft u de mogelijkheid om het grofvuil met uw Recyclepas gratis naar de Stadswerf te brengen. Lukt dat door omstandigheden niet, neemt dan contact op met Reinis. Dan kijken we gezamenlijk naar een oplossing.

Ik ben fysiek niet in staat het grofvuil naar de Stadswerf te brengen. Wat nu?
A: Wellicht is er in uw sociale netwerk (familie, buren, kennissen) iemand die u kan helpen. Komt u er echt niet uit, neem dan contact op met Reinis.

Wat gebeurt er met het ingezamelde grofvuil?
A: Nadat het door Reinis is opgehaald, wordt het op de Stadswerf zo goed mogelijk uitgesorteerd en door gespecialiseerde bedrijven verwerkt tot grondstoffen voor nieuwe producten. Een klein deel van het afval wordt verbrand. We proberen dat zoveel mogelijk te voorkomen, want verbranden is duur en slecht voor het milieu.

Hoe moet ik mijn grofvuil aanbieden?
Dat is afhankelijk van het soort grof vuil. We zetten er een aantal op rij, maar twijfelt u, bel dan eerst even naar de Stadswerf (tel. 0181 – 612864)

  • Meubels of huisraad (stoelen, bankstellen, kasten en tafels) mogen, mits ze van hout met bekleding zijn, in zijn geheel worden aangeboden
  • Vloerbedekking niet langer dan 1,50 meter in draagbare rollen, of in dozen of zakken
  • Hout (takken en balkjes tot 15 cm dikte, latten, planken) niet langer zijn dan 1,50 meter en gebundeld in draagbare bundels niet zwaarder dan 30 kilo takken.
  • Stammen niet dikker zijn dan 15 à 20 cm en niet langer dan 50 cm. Platen (hout, kunststof) niet breder dan 1,50 meter (i.v.m. ingang van perswagen)
  • Bielzen alleen als ze verrot/verpulverd zijn en niet langer dan 50 cm zijn
  • Luxaflex/droogmolen moeten worden opgebonden (tegen het uit elkaar vallen). Van een luifel (metaal tot 2 meter) moet het doek (= brandbaar) eraf.
  • Radiator tot 3 meter, anders doormidden of zelf laten brengen.
    Buizen / rails (tot 2 meter) en in draagbare bundels niet zwaarder dan 30 kilo.
  • In brommers(onderdelen) /(olie)kachels mag geen olie en/of benzine meer zitten. Vergeet brommers niet af te melden bij de RDW!

Kan ik grofvuil laten ophalen buiten de vaste ophaaldag?
A: Ja dat kan, maar dat is een relatief dure service. U kunt daarvoor een afspraak maken met de accountmanager Sales. Op de dag van de afspraak moet u thuis zijn in verband met het aftekenen van de opdrachtbon. De kosten bedragen € 75,50 (2017) per kubieke meter, excl. btw.

Welke soorten afval kan ik kosteloos op de Stadswerf brengen?
• Glas
• Chemische /KCA (klein chemisch afval)
• Autobanden – met of zonder velg
• Grond en afgestoken graszoden
• Gemaaid gras of onkruid
• Boomstammen dikker dan 20 cm (deze zijn te dik om door de perswagen te persen)
• Bielzen die te groot zijn en of niet verrot/verpulverd
• Puin (gipsplaten, tegels, sanitair, tuinpotten, straattegels, enz.)
• Asbest houdend materiaal (b.v. golfplaten, bloembakken lichtgrijs en gebobbeld, heel oud vloerzeil (breekt snel).

Let op: Op de Stadswerf zijn speciaal folie en/of zakken met plakband voor asbest verkrijgbaar. Aan de aanlevering van asbest zijn door de gemeente regels opgesteld. Klik hier om deze regels te bekijken.

Kan ik bouw en sloopafval ook laten ophalen?
A. Bij de receptie van Reinis aan de Wattweg zijn Big Bags verkrijgbaar met een inhoud van een kubieke meter voor bouw- en sloopafval (€ 78,20 en voor gras, zoden en zand (€ 55,40). De prijs is inclusief BTW en het ophalen van de Big Bag op een afgesproken dag.

Wat moet ik doen met asbest of op asbest gelijkend materiaal?
A: Op de Stadswerf is speciaal folie of zakken met plakband voor asbest verkrijgbaar. Het materiaal moet hierin dubbelzijdig en goed luchtdicht verpakt worden en kan kosteloos op de Stadswerf in de daarvoor bestemde container worden geplaatst. Bij meer dan 10 kuub (10 m3) moet er een sloopvergunning worden aangevraagd bij de afdeling bouw en woningtoezicht van de gemeente Spijkenisse (tel. 0181 – 696969).

Wat moet ik met kringloopspullen doen?
A: Op de Stadswerf aan de Mosterweg (naast MacDonald’s) is een depot ingericht voor kringloopgoederen voor het kringloopwarenhuis Rataplan aan de Groene Kruisstraat. Bezoekers kunnen kringloopspullen aanmelden bij de receptie (slagboom) of op het milieustation bij een acceptant (oranje hesje) aanspreken. Zij worden begeleid naar het depot. Wie niet in de gelegenheid is om goederen te brengen, kan deze kosteloos laten ophalen. Aanmelden kan telefonisch op werkdagen van 7:30 tot 16:00 uur bij Rataplan, tel. 088-8282782.

Kan ik mijn oude motorblok op de Stadswerf kwijt?

A: Nee, daarvoor moet u bij een sloopbedrijf zijn.

Waar kan ik frituurvet of -olie inleveren?
A: Dat kan bij het balie van KCA-depot op de Stadswerf. Giet het afgekoelde gebruikte vet of de olie terug in de originele verpakking of een andere afsluitbare plastic fles. Spoel het in ieder geval niet door de gootsteen of het toilet. Dat is slecht voor het milieu en kan verstoppingen veroorzaken.

Hoe weet ik of in Maaswijk Oost of Maaswijk West woon?
A: Het eerste gedeelte vanaf de Gaddijk tot aan de Drogendijk is Maaswijk West. Het tweede gedeelte vanaf de Drogendijk tot aan het sportcomplex Jaap Riedijk is Maaswijk Oost.

Ik heb last van muizen of ratten, kunt u mij helpen?
A: U kunt bij Reinis doorgeven waar u de muizen of ratten heeft gezien. Reinis schakelt een specialist in die de zaak in ogenschouw neemt en de juiste maatregelen treft.

Staat uw vraag hier niet bij bel of mail ons.
Telefoon: 0181 – 612864
E-mail: info@reinis.nl